Akne
Fotona Nd:YAG

Fotona laserbehandling er effektiv mot aktiv akne, Nd:YAG laser penetrerer dypt i huden og gjennom fotoselektiv opptak og oppvarming for ødelegger store sebaceous kjertler og reduserer inflammasjon. Samtidig forkortes tilhelingsperioden og kontrollert varme i hudlaget stimulerer kollagenproduksjon. Ved kombinasjon aktiv akne og akne arr kombineres denne behandlingen med tilpasset arrbehandling.

Alle som er plaget med akne.

Før behandling

Området som skal behandles skal være beskyttet for sollys 2 uker i forkant av behandling, anbefales bruk av solkrem 50. Solbrun hud øker risiko for hyper/hypopigmentering.

Behandlingen

Legekonsultasjon kan gjennomføres rett i forkant av behandling. Oppgi om du tar faste medisiner. Gravide behandles ikke.

Tid: 30 min

Det er ikke behov for bedøvelse, men det kan anvendes. Zimmer cooling system kan benyttes under deler av behandlingen. Det er noe/ lite ubehag forbundet med denne behandlingen.

Antall behandlinger: 3-4

Behandlingsintervall: 1-3uker

Resultater: Rask anti-inflammatorisk respons, nytt kollagen legges først 4-6uker etter stimulus. Resultater kan sees iløpet av behandlingsperioden, fullstendig hudbedring ca. 6 måneder etter siste behandling.

Vedlikehold: Kan være aktuelt med vedlikeholdsbehandling.

Det er ikke noe nedetid med denne behandlingen. Huden kan være noe sår/rød etter behandling. Som med alle laserbehandlinger er det risiko for: skade av hud, pigmenteringsendringer. Unngå kremer/oljer som kan irritere huden etter behandlingen. Bruk solkrem og unngå soling i 2 uker etter behandling.